Mai mult decat confidential – sub noul cod GDPR

January 16, 2018 , disruption

Intelegi mai bine ce e GDPR daca te uiti aici:

De cate ori ti s-a intamplat sa iti introduci datele personale (nume, numar de telefon sau numarul cardului) atunci cand ai vrut sa cumperi ceva online? De multe ori. Uneori ni se pare prea mult, dar totusi o facem. Pentru ca lumea tehnologizata in care traim ne usureaza si ingreuneaza in acelasi timp existenta.

Protectia datelor este un subiect discutat inca din 1998 si ne asigura ca datele noastre sunt protejate si ca nu vor fi vreodata furate sau folosite impotriva vointei noastre. Dar cine ne asigura ca hackerii nu se joaca cu datele noastre? De unde stim unde ajung de fapt? Cu siguranta, nu dispar intr-un norisor pufos unde e cald si bine.

2018 ne promite ca niciodata nu vom mai fi deranjati cu mesaje de la banci, cu ajutorul unei noi reglementari ce va intra in vigoare pe 25 Mai. Se numeste GDPR si e un fel de Moartea cu Coasa pentru toate companiile care detin date personale de la noi: ca e Facebook, ca e o banca, ca e o agentie de performance media care desfasoara campanii de retageting, e nasol.

Stii cand cauti pe Google “geaca de iarna” si 5 minute mai tarziu iti apar reclame pe Facebook cu FIX modele pe care le cauti tu? Se numeste retargeting si teoretic, e facut impotriva vointei tale. Nu ai control, nu stii cand apar, cand dispar, dar functioneaza. GDPR va lupta incepand cu 2018 cu acest lucru si va amenda companiile care nu au  acordul sau dezacordul tau cu privire la invadarea spatiului tau virtual.

Incepand insa cu 2018, orice companie care functioneaza cu ajutorul datelor obtinute de la clienti va avea nevoie de acordul tau explicit pentru a incerca macar sa obtina numarul tau de telefon, sub acest nou cod GDPR. E ca atunci cand incerci sa agati o tipa super buna in club…You gotta keep trying, it’s not that easy!

In ceea ce priveste publicitatea (vezi exemplul de mai sus) e posibil sa asistam la o scadere a volumelor de campanii digitale, pentru ca trebuie sa dovedeasca transparenta fata de consumatori. Usor de zis, greu de facut!

Desi acest lucru este vazut dintr-un unghi negativ, credem ca aduce si un mare beneficiu pentru dinamica industriei: ii forteaza pe publicitari sa fie si mai creativi in publicitatea online.

Intregul proces de tranzitie  catre acest nou tip de colectare a datelor este aproape darwinian: cine se adapteaza supravietuieste, iar cine nu, risca sa dispara de pe piata.

Problema pe care GDPR ne-o ridica la fileu este cea a consimtamantului. Aceasta problema este deopotriva si a procesorilor de date personale, cat si a auditorilor de date, pentru ca in prezent nu exista, dpdv tehnic, o modalitate de a valida felul in care companiile obtin consimtamantul consumatorilor.

Voieste multa negativitate in presa pe acest subiect, insa noi consideram ca toata munca pe care companiile o vor depune ii va ambitiona pe oameni sa fie mai responsabili. GDPR poate insemna atat restrictii noi, cat si oportunitati nebanuite de dezvoltare.

Imaginea de aici, din filmul pe care trebuie sa il vezi macar de doua ori in viata.